صفحه اصلی » مقالات » گیمیفیکیشن چیست و چه نقشی در تدریس دارد – قسمت اول
تصویر گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن چیست و چه نقشی در تدریس دارد – قسمت اول

گیمیفیکیشن چیست و چه نقشی در تدریس دارد – قسمت اول

چقدر با این واژه آشنایی دارید؟گیمیفیکیشن در چه جاهایی مورد استفاده قرار میگیرد؟ارتباط شرکت های بزرگ با این واژه چیست؟لطفا تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا به پاسخ همه ی این پرسش ها برسیم.

برای اینکه نقش گیمیفیکیشن را در تدریس بررسی کنیم، ایتدا نیاز داریم ببینیم چرا اصلا گیمیفیکیشن یا بازی برای ما اهمیت دارد.
شاید برای شما بارها و بارها اتفاق افتاده باشد که به عنوان فراگیر، سر کلاس یا سمینار، حواستان به دلایلی پرت شده است و
بخشی از مطالب ارائه شده در کلاس را علیرغم حضور فیزیکی، از دست داده اید.

اگر شما یک معلم، استاد دانشگاه یا یک استاد آزاد هستید و چیزی را به کسی می آموزید،
احتمالا خاطره خوبی از این حواس پرت شدن ها ندارید.
چرا که برای هیچ کس خوشایند نیست که کلی زحمت بکشد
و مطالبی را برای ارائه جمع آوری کند ولی سر کلاس هر کس به کار خودش مشغول باشد.

نکته جالب توجه

راستی چرا هنگام بازی فوتبال حواس بچه ها پرت نمی شود و ششدانگ حواسشان به فوتبال است.
حتی هنگام تماشای فوتبال هم آن قدر غرق تلویزیون می شوند
که انگار آن چند ساعت را در این دنیا نیستند.
این رفتار نه تنها برای فوتبال بلکه برای همه بازیها و برای همه سنین  صادق است.
انسان از دیرباز به بازی روی آورده است و آن هنگام پس از فراغت از کار روزانه
به بازی و تفریح مشغول می شده است.
هر چند که الان مشغله های زیاد و کمبود وقت، در بسیاری از موارد کار را با بازی عجین کرده  یا می کند.

قبل از اینکه به مفهوم گیمیفیکیشن بپردازیم ببینیم بازی چیست؟

به هر فعالیتی  فیزیکی یا ذهنی که  لذت بخش و دارای هدف باشد بازی می گوییم.
تفاوت بازی و سرگرمی در این است که  سرگرمی هر فعالیتی است که مفرح و لذت بخش است
اما بی هدف انجام می شود. (در واقع تفاوت این دو در هدفدار  بودن  با نبودن آنهاست)
به عنوان مثال وقتی بچه ها با هم مشغول بازی فوتبال هستند و هیچ هدفی از انجام آن ندارند
و بحث برد و باخت و تقویت قوای جسمانی مطرح نیست، آنها در حال انجام یک سرگرمی هستند
ولی همین افراد اگر برایشان برد یا باخت مهم باشد یا فوتبال را با هدف دیگری مثل تقویت قوای جسمانی یا امتیاز گرفتن و سعود در جدول امتیازات انجام دهند، در حال انجام بازی هستند.

گیمیفیکیشن چیست؟

در تعریفی که در ویکی پدیا آمده است و بسیاری از سایتها هم به آن استناد کرده اند، گیکیفیگیشن اینگونه تعریف شده است:
” استفاده از قوانین، قواعد و مکانیزمهای بازی در جاهایی که برای بازی ساخته نشده اند.هدف از گیمیفیکیشن، ایجاد یک
درگیری ذهنی برای مخاطب است که به وسیله آن به افزایش فروش، وفاداری، تمرکز و یادگیری دست پیدا کنند.
برای گیمیفیکیشن مثالهای زیادی مطرح خواهیم کرد ولی فعلا با همین چند مثال بسنده می کنم:

باشگاه مشتریان بانک ملت:

اگر با باشگاه مشتریان بانک ملت (یا بسیاری از باشگاههای مشتریان که معمولا ساختاری نزدیک به هم دارند) آشنا باشید
احتمالا از این نکته اطلاع دارید که این باشگاه برای هر فعالیت شما امتیازی در نظر می گیرد و پس از اینکه
امتیازات به حد مشخصی برسد شما می توانید آن را تبدیل به پاداش نقدی یا وام  یا هدایای دیگری بکنید.

 

باشگاه مشتریان بانک ملت

عکس باشگاه مشتریان بانک ملت
گیمیفیکیشن

 

مثالهای گیمیفیکیشن

از دیگر مثالهای گیمیفیکیشن می توان به کارتهای تخفیفی که فروشگاهها برای مشتریان در نظر می گیرند اشاره کرد.
فروشندگان با اینکار ذهن مشتری را درگیر می کنند و به نوعی با این کارت تخفیف، مجدداً مشتری را
برای خریدهای بعدی به سوی خودشان می کشانند.
بازی گردش پول رابرت کیوساکی یکی دیگر از انواع گیمیفیکیشن است که بازیکنان با انجام این بازی با مفاهیم دارایی ،
بدهی، اصول حسابداری، پس انداز کردن و درست کردن درآمد فعال آشنا می شوند و یاد می گیرند
که چطور در چرخه زندگی در اسارت کارهای روزمره و کارمندی گیر نیفتند.

شیوه انجام بازی

شیوه بازی به این صورت است که بازیکنان ابتدا با برداشتن کارتهایی به طور اتفاقی یک شغل برای خودشان انتخاب می کنند.
روی این کارتها میزان حقوق دریافتی برای این شغل، هزینه هر فرزند برای این شغل و موارد دیگری ثبت شده است.
در ابتدا توسط بانکدار میزان حقوق مشخص شده روی کارت به شما تعلق می گیرد و بازیکنان با انداختن تاس
روی یک حلقه که حکایت از روزهای ماه هست حرکت می کنند.
هر گاه از روی خانه حقوق که هر ۳۰ روز یکبار اتفاق می افتد رد می شوند توسط بانک یک حقوق به آنها پرداخت می شود.

ویژگی خانه های جدول

بعضی از خانه ها تولد فرزند، بعضی خیریه و بعضی ها هزینه هایی مثل خرابی ال سی دی
یا تعمیرات خانه و امثال این هزینه ها را دارد.
در بعضی از خانه ها هم که به عنوان سرمایه گذاری مشخص شده است اگر قرار بگیرید
می توانید از کارتهای سرمایه گذاری بردارید و به این ترتیب با سرمایه گذاری در املاک یا واحد های تولیدی
(به انتخاب و بستگی به ریسک پذیری خودتان) به میزان سودی که روی کارت نوشته است بعد از هر ماه به حساب شما واریز میشود.

عکس یک صحنه از بازی گردش پول

 بعد از مدتی که درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری شما به حد معینی رسید از چرخه زندگی خارج می شوید
و درآمدهای حاصل از سرمایه گذاریهایتان برایتان کار می کند
و در واقع شما نیازی به حقوقی که دریافت می کردید ندارید چون چندین برابر آن را از جاهای دیگر کسب می کنید.

(سعی کردم خیلی مختصر توضیح دهم و گرنه بازی مذکور جزئیات زیادی دارد
و روشی که توضیح دادم دقیقا آن چیزی نیست که در بازی اتفاق می افتد.)
با انجام بازی فوق، بازیکنان علاوه بر اینکه سرگرم هستند و از انجام بازی لذت می برند با مفاهیم پیچیده مالی آشنا می شوند
و ناخودآگاه قدرت ریسک و سرعت تصمیم گیریشان بالا می رود.

در قسمت های بعدی مقاله علاوه بر مثالهای بیشتر در این زمینه، اصول و قوانین بازی و بازی گونه را شرح خواهم داد.

برای بهبود  مطالب و آگاهی از دیدگاههای شما، لطفا نظرات خودتان را در قسمت مربوطه درج نمایید.

برای فراگرفتن تکنیکهای سخنرانی، پیشنهاد می کنم نسخه الکترونیکی کتاب ” سخنران شدن سخت نیست” را با قیمت مناسب از اینجا دانلود نمایید.

با تشکر از توجه شما.

درباره‌ محمدرضا انصاری

محمدرضا انصاری
من محمدرضا انصاری، نویسنده کتاب " سخنران شدن سخت نیست"، مدرس و مربی سخنرانی هستم و در این وبسایت تلاش می کنم آموزشهای کاربردی و عملی در حوزه سخنرانی برای مخاطبین عزیز منتشر کنم

این مطلب را نیز بخوانید

چرا فراگیری مهارت های سخنرانی وفن بیان ضروری است؟

چرا فراگیری مهارت های سخنرانی وفن بیان ضروری است؟ حرفه تان چیست؟ چقدر تا بحال …

۳ دیدگاه

  1. خیلی خوبه که در مورد همچین موضوع مهمی در سخنرانی و تدریس به این خوبی توضیح داده اید. تشکر از شما.

  2. سلام استاد انصاری عزیز مقاله خوبتون رو خوندم و استفاده کردم منتظر ادامه اون هستم . موفق و پاینده باشید

  3. سلام و تشکر از نوشته‌ی خوبتان

    به شخصه با عنایت به مطالعاتتان در این زمینه، منتظر مطالب بیشتر و دوره‌های آموزشی گیمیفیکیشن با تدریس جنابعالی هستم.

    باز هم ممنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *