صفحه اصلی » مقالات » شناخت مخاطب در سخنرانی – قسمت اول

شناخت مخاطب در سخنرانی – قسمت اول

شناخت مخاطب در سخنرانی – قسمت اول

شناخت مخاطب یکی از ارکان سخنرانی است. سخنران برای اینکه بتواند مخاطب را جذب کند
باید شناخت نسبی یا کاملی از مخاطب بدست آورد. اینکه مخاطب از چه رده های سنی هستند،
سطح تحصیلاتشان چقدر است، چه ترجیحاتی دارند، دغدغه هایشان چیست؟ چرا در این سخنرانی یا سمینار شرکت کرده اند؟ و ….

برای شناخت مخاطب روشهای مختلفی وجود دارد :

اگر شما سخنران مدعو هستید و یک موسسه کار هماهنگی و ثبت نام شرکت کنندگان را انجام داده است، می توانید از آن موسسه بخواهید فرمهایی که شما در اختیارشان می گذارید را از طریق شبکه های اجتماعی، ایمیل، تماس تلفنی و یا هر روشی که با توجه به موقعیت و زمان برگزاری کنفرانس برای مخاطبان راحت تر باشد، در اختیار مخاطبان قرار دهد. یادتان باشد که پر کردن فرم زمان و حوصله می خواهد و اکثرا یا زمان ندارند یا حوصله. بنابراین برای اینکه بیشترین آمار بازگشت فرمها را داشته باشید و شناخت مخاطب تون بهبود پیدا کنه باید برای مخاطببنی که فرمها را پر می کنند امتیازاتی در نظر بگیرید. این امتیاز می تواند وقت مشاوره تلفنی با حضوری رایگان، صرف یک نویت شام با سخنران ، تخفیف در دوره های حضوری یا غیر حضوری و  بسیاری از موارد جذاب دیگر باشد.

شناخت مخاطب در سخنرانی
شناخت مخاطب

اگر به شهر دیگری برای سخنرانی دعوت شده اید حتما قبل از سخنرانی به  میان مردم بروید و
با مثالها، گویش ، علایق، حساسیت های فرهنگی، قهرمانان، تکیه کلامها، غذاهای مورد علاقه و … آشنا شوید.
اگر هم زمان برای انجام تمامی موار فوق ندارید از اینترنت برای آشنایی با بخشی از موارد بالا کمک بگیرید.

پویا ودایع مدرس زبان بدن و نویسنده چند کتاب در حوزه زبان بدن می گوید: وقتی در شهر دیگری سخنرانی دارم
۲۴ ساعت قبل به بازارهای داخل شهر می روم و ازمغازه ها خرید می کنم، با مردم ارتباط می گیرم، از آداب و رسوم مردم ،
نامهای قبلی آن شهر و تعداد دانشگاهها می پرسم و با این روش شناخت کلی از  ارزشها ، اعتقادات ، تکیه کلامها و … پیدا می کنم.

p3
پویا ودایع(شناخت مخاطب)

مهدی صادقلو مدرس سخنرانی و فن بیان قبل از سخنرانی با چند تن از مخاطبین تماس می گیرد و با آنها صحبت می کند و به این شیوه با مخاطبین خود آشنا می شود.

sadegh1
مهدی صادقلو(شناخت مخاطب)

مهدی صادقلو – مدرس سخنرانی(درشناخت مخاطب)

وقتی به عنوان سخنران دعوت می شویم و کارهای هماهنگی با موسسه دیگری است بهتر است
تحقیق کنیم ببینیم چه قولهایی در خصوص سمینار یا کلاس از طرف موسسه به مخاطبین داده شده است
و آنها چه انتظاراتی از سخنران دارند. برای اینکار علاوه بر اینکه پوسترهای همایش و تبلیغات موسسه در مورد
موضوع مورد بحث را در رسانه ها بررسی می کنیم، تلفن را می برداریم و به موسسه مورد نظر به عنوان مخاطب
تماس می گیریم و از قولهایی که  به مخاطبینشان می دهند مطلع می شویم.

در شناخت مخاطب باید مواردی مثل سن، جنس، سطح تحصیلات، شغل، متاهل یا مجرد بودن شرکت کنندگان ،
باورها و ارزشهای مورد قبول آنها ، میزان شناخت آنها از موضوع سخنرانی مورد توجه قرار گیرد.
دانستن این موارد کمک می کند تا در طراحی اسلایدها، گفتن مثالها، طراحی تمرینات عملی و بسیاری از موارد دیگر
هوشمندانه عمل کنیم. مثلا  در مورد سن، وقتی اغلب مخاطبین ما جوانان و نوجوانان هستند گفتن مثالهایی از زمانهای قدیم
که فضای آن دوران را درک نکرده اند مناسب نیست.
همینظور اگر شرکت کنندگان اکثرا مسن باشند استفاده از تکنولوژی و مثالهایی از این دست آنها را گیج خواهد کرد.

هنگام سخنرانی باید حواسمان به وضعیت مخاطبین باشد.یکی از اساتید سخنرانی تعریف می کرد:
برای سخنرانی برای معلولین جسمی و حرکتی ( که روی ویلچر) نوشسته بودند دعوت شده بودم و حواسم
به وضعیت مخاطبین نبود.در سمینارهایم در جاهای دیگر و برای بالا بردن سطح انرژی مخاطبین از یک سری
حرکات فیزیکی(مثل کف زدن و بلند شدن از روی صندلی) استفاده می کنم.
در اینجا هم طبق عادت در بخشی از سمینار گفتم ، همه سریع از جا بلند شوید! دیدم همه با تعجب نگاه می کنند!

ادامه بحث شناخت مخاطب را در روزهای آینده مطالعه کنید…

درباره‌ محمدرضا انصاری

محمدرضا انصاری
من محمدرضا انصاری، نویسنده کتاب " سخنران شدن سخت نیست"، مدرس و مربی سخنرانی هستم و در این وبسایت تلاش می کنم آموزشهای کاربردی و عملی در حوزه سخنرانی برای مخاطبین عزیز منتشر کنم

این مطلب را نیز بخوانید

چرا فراگیری مهارت های سخنرانی وفن بیان ضروری است؟

چرا فراگیری مهارت های سخنرانی وفن بیان ضروری است؟ حرفه تان چیست؟ چقدر تا بحال …

۷ دیدگاه

  1. بسیار عالی
    با تشکر از مقاله خوبتان استاد

  2. سلام
    شناخت مخاطب در هر مرحله‌ای خیلی مهم است. هر مخاطب یک انتظار و ذهنیتی از سخنران و محتوا دارد. در نظر نگرفتن این تفاوت ها می‌تواند کار سخنرانی را با مشکل مواجه کند.

    ممنون از مقاله‌ی خوبتان.
    موفق باشید و سربلند.

  3. بشیلر عالى بود استاد
    موفق و پایدار باشید

  4. سلام خدمت شما استاد گرامی
    سپاس از مقاله کاربردی تان

  5. با سلام و احترام
    شناخت مخاطب در سخنرانی یکی از مهمترین گام های بسوی موفقیت در سخنرانی می باشد که بخوبی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است

  6. سلام
    مقاله جالبی بود استاد انصاری
    امیدوارم موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *